Minggu, 10 Juli 2022

Sejarah Menjadi Indonesia (704): Kemiripan Warna Budaya Tanda Hubungan Budaya? Igorot di Filipina, Etnik Batak di Indonesia


*Untuk melihat semua artikel Sejarah Menjadi Indonesia dalam blog ini Klik Disini

Penyebaran populasi manusia adakalanya terkesan misteri, lebih-lebih jika persebaran itu terjadi di masa lampau. Catatan sejarah orang Jawa di Suriname cukup tersedia yang berasal dari sumber era Hindia Belanda. Bagaimana dengan era sebelum kehadiran orang Eropa. Semakin jauh ke masa lampau semakin samar. Namun apakah data masa kini dapat dijadikan untuk proksi memahami masa lalu? Dalam hal ini apakah ada relasi sejarah antara etnik Igorot di Luzon, Filipina dan etnik Batak di Sumatra, Indonesia? MO Parlindingan (1964) menyatakan ada kemiripan ernik Batak dengan Igorot dan Toraja.


The indigenous peoples of the Cordillera Mountain Range of northern Luzon, Philippines are often referred to using the exonym Igorot people, or more recently, as the Cordilleran peoples. There are nine main ethnolinguistic groups whose domains are in the Cordillera Mountain Range, altogether numbering about 1.5 million people in the early 21st century. Their languages belong to the northern Luzon subgroup of Philippine languages, which in turn belongs to the Austronesian (Malayo-Polynesian) family. These ethnic groups keep or have kept until recently their traditional religion and way of life. Some live in the tropical forests of the foothills, but most live in rugged grassland and pine forest zones higher up. From the root word golot, which means "mountain," Igolot means "people from the mountains", a reference to any of various ethnic groups in the mountains of northern Luzon. During the Spanish colonial era, the term was variously recorded as Igolot, Ygolot, and Igorrote, compliant to Spanish orthography. The endonyms Ifugao or Ipugaw (also meaning "mountain people") are used more frequently by the Igorots themselves, as igorot is viewed by some as slightly pejorative, except by the Ibaloys. The Spanish borrowed the term Ifugao from the lowland Gaddang and Ibanag groups. (Wikipedia)

Lantas bagaimana sejarah kemiripan warna budaya tanda hubungan budaya? Apakah ada hubungan sejarah etnik Igorot di Filipina dan etnik Batak di Sumatra? Seperti disebut di atas, hubungan bangsa (etnik) antara satu tempat dengan tempat lain ada data yang tersedia. Akan  tetapi ada juga yang sulit diperoleh, dalam hal ini digunakan data masa kini. Lalu bagaimana sejarah kemiripan warna budaya tanda hubungan budaya dan apakah ada hubungan sejarah etnik Igorot di Filipina dan etnik Batak di Sumatra? Seperti kata ahli sejarah tempo doeloe, semuanya ada permulaan. Untuk menambah pengetahuan dan meningkatkan wawasan sejarah nasional, mari kita telusuri sumber-sumber tempo doeloe.\

Sejarah Menjadi Indonesia (703): Warna Khas Budaya Etnik, Merah Putih Hitam Kuning; Ragam Budaya - Warna Bendera


*Untuk melihat semua artikel Sejarah Menjadi Indonesia dalam blog ini Klik Disini

Warna khas budaya adalah elemen budaya yang diwariskan. Namun sangat sulit mengetahui sejak kapan plihan warna muncul pada budaya etnik tertentu. Warna budaya ini tidak hanya muncul dalam ragam budaya (seperti seni) juga menjadi lambang warna kerajaan dan (kombinasdi) warna yang digunakan dalam bendera. Bagaimana dengan warna bendera Indonesia sendiri?

Tiga warna Melayu. Tiga warna yang memaparkan warna hijau, kuning dan merah, merupakan kombinasi warna yang biasanya terdapat dalam pelbagai reka bentuk simbol yang digunakan oleh sesetengah organisasi utama untuk melambangkan orang-orang Melayu. Tiga warna ini diperoleh daripada tiga nilai penting Kemelayuan; Islam, Majlis Raja-Raja dan Etnik Melayu. Hijau adalah warna tradisional Islam, iman yang menjadi bahagian penting budaya Melayu. Warna kuning adalah warna diraja yang biasanya dikaitkan dengan sultan-sultan Melayu, dan digunakan untuk menegaskan kesetiaan orang Melayu kepada Raja-raja mereka. Warna ketiga, merah, adalah warna tradisional dalam budaya Melayu, digunakan untuk menunjukkan keberanian, kepahlawanan dan kesetiaan. Warna merah jambu yang dikatakan merah kesumba merah yang sama dengan kain merah dan biasanya dikaitkan dengan darah, adalah warna eksistensi orang Melayu dan merupakan warna yang paling sering disebut dalam kesusasteraan. Di seberang Selat Melaka, iaitu di provinsi Riau dan Kepulauan Riau yang mempunyai ikatan sejarah dan kebudayaan yang kental dengan kawasan Semenanjung, warna-warna ini memegang falsafah yang sama dengan saudara Melayu mereka di Tanah Besar Asia. Dikenali dan diwarnakan sebagai Kuning Keemasan, Hijau Lumut dan Merah Darah Burung, warna-warna ini digunakan secara meluas sebagai simbol adat dan perayaan di kota-kota dan desa wilayah-wilayah tersebut, 3 warna ini juga turut menjadi pilihan utama pasangan pengantin Melayu di daerah-daerah berkenaan bagi meraikan majlis pernikahan mereka.(Wikipedia)

Lantas bagaimana sejarah warna budaya etnik di nusantara? Seperti disebut di atas, warna budaya umumnya diwarisikan dalam berbagai ragam budaya seperti seni dan bahkan plihan warna bendera. Namun warna khas budaya sulit diketahui sejak kapan bermula. Lalu bagaimana sejarah warna khas budaya? Seperti kata ahli sejarah tempo doeloe, semuanya ada permulaan. Untuk menambah pengetahuan dan meningkatkan wawasan sejarah nasional, mari kita telusuri sumber-sumber tempo doeloe.